חייו של יזם

יותר ויותר ישראלים מצטרפים לעולם היזמות, אם על ידי עזיבה של מקום עבודה כשכיר, ואם על ידי הקמת עסק צדדי במקביל לעבודתם כשכירים, והסיבות מגוונות – כדי להפוך לעצמאי, כדי לממש חלום ילדות, כדי להפוך כישרון לחברה מרוויחה, או כדי להגדיל את ההכנסה, הגמישות והזמן בבית.

לצד החלומות והפנטזיות קיימת מציאות אחרת, וזה הזמן ללמוד איך באמת נראים חייו של יזם. לא על מנת לעצור בעדכם, אלא בכדי לעזור לכם להכין את עצמכם מנטלית, כי לפעמים יותר קל לעבור קשיים כשמתכוננים אליהם היטב.

יזמות היא מסע.

אם כל מה שאתם יודעים על יזמות מגיע ממה שראיתם בטלוויזיה או שמעתם מסיפורים נוצצים, כדאי שתכירו את המציאות בפועל. הניסיון מלמד שחיים של יזם רחוקים מזוהר.

יזמות דומה למסע, רצוף באתגרים אישיים-מנטליים, לצד עסקיים.

כך שאם הצטרפתם לא מזמן לעולם היזמות – דבר ראשון ברכות על הצעד המשמעותי והמרגש, והדבר השני, בואו נכיר שתי תובנות עיקריות מתוך ליווי של מאות יזמים בשנים הראשונות שלהם.

כל יזם באשר הוא, מקבל יחד עם הרעיון העסקי-יזמי, גם מתנת חינם בלתי נפרדת:

פרנויה.

כן, אפשר לחייך, אתם לא לבד. לכל היזמים בעולם (כמעט) יש פרנויה. זו עסקת חבילה, שמגיעה מיד עם שוך גלי ההתלהבות הראשוניים מהרעיון החדש.

כל יזם כמעט חושש ממתחרים, חושש מאלו שיבואו ויעתיקו, חושש מאלה שעשויים "לגנוב" לו את הרעיון. אפשר וכדאי להירגע. ראשית, כי זו מתנת הפרנויה כאמור. שנית כי אין לנו באמת הרבה מה לעשות עם זה (רישום פטנט לא תמיד אפשרי, וגם לזה יש חסרונות), ובסיכומו של דבר, כדי להצליח ביזמות צריך לקבל החלטה חשובה:

האם להתעסק בפחדים ובחששות, או שלהתמקד בהצלחת היזמות החדשה. הניסיון להתעסק בשני העולמות הכל כך מנוגדים יחד, הוא בבחינת "תפסת מרובה – פיספסת".

בכל שנותיי הרבות בעולם היזמות והייעוץ העסקי, מעולם לא נתקלתי ברעיון שהיה באמת ייחודי ויחיד בעולם, תמיד איפשהו בעולם, היה לפחות עוד יזם אחד, שגם חשב על אותו רעיון.

יזמים מצליחים לא מתעסקים בפחד אלא מתעסקים בתנועה קדימה. אין מה להתעסק יותר מידי בהגנה על הרעיון, כי אנחנו יכולים לפספס את רכבת ההזדמנויות העסקית.

התובנה השנייה, היא המציאות החדשה, המאופיינת יותר מכל ע"י המילה:

קשיים.

יזם קם כל בוקר להפתעות חדשות ובלתי צפויות, מתוקף העובדה שאתם יוצרים משהו חדש שלא היה לפני. אי אפשר להימנע מהקשיים היומיים האלו, לפעמים קטנים ולפעמים גדולים יותר. יזמים מצליחים הם לא אלו שלא נתקלו בקשיים, אלא הם אלו שהצליחו להתמודד עם הקשיים, ככל אשר היו, ולא הרימו ידיים בדרך.

כיזמים, אתם חייבים לפתח "שריון מנטלי", שיאפשר לקבל את הקשיים בצורה שקולה, ולהתמודד איתם בלי לחצים רגשיים מיותרים. כמובן שתמיד קל יותר לעבור את הקשיים האלו יחד עם מישהו שמלווה בזמנים הקשים ועוזר לנו לעבור את הנקודה הבעייתית.

יזמים מנוסים למדו שיחד עם הזמן והקשיים מגיע הניסיון והיכולת לחצות משברים כל פעם מחדש, יחד עם הידיעה שהם יגיעו שוב.

אין יזם שלא נתקל בקשיים הפתעות ואתגרים, זה חלק מהמסע והיופי שבו, ולאורך הדרך והזמן תראו שהקשיים מחזקים את האישיות והאופי, ויהפכו אתכם לאדם חדש, וחזק מנטלית.

פרופורציות וסבלנות

בכל הנודע ליזמות, פרופורציות וסבלנות הם שם המשחק, ועלינו לסגל לעצמנו את הראייה החדשה הזאת. לצד הכיף, ההנאה והסיפוק שמתלווה ליצירת משהו חדש, מקיים גם המחיר שעלינו לשלם שמגיע בדמות הקשיים, האתגרים וההפתעות הלא מתוכננות. עלינו ללמוד לשלם את המחיר הזה בשמחה, בהבנה ובחיוך, כי הוא חלק מהדרך היזמית.

בקיצור, תהיו מוכנים וקחו הכל בפרופורציות הנכונות, כי זו חלק מההצלחה ביזמות החדשה.

רוצה לשתף את המאמר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל ממני עדכונים?

אני שולח לרשימה שלי עדכונים, מאמרים והצעות שיווקיות. אם חשוב לך שלא לפספס, אפשר להצטרף לרשימת התפוצה בקלות באמצעות הטופס הבא: