התמודדות עם לחצים

רובנו לא אוהבים להיות בלחץ, ויחד עם זאת יש בלחץ צד חיובי כמו לגרום לנו להיות יותר תכליתיים, ממוקדים ויעילים. לחץ הוא מצב טבעי שהולך להיות חלק מיומיום שלכם בתור יזמים ומנהלים, וכדאי להשלים עם זה ולקבל את הלחץ כחלק מהחיים העסקיים.

בשורות הבאות נדבר על שני סוגי הלחץ הנפוצים ביותר ואיך מתמודדים איתם.

ישנם שני מצבי לחץ עיקריים – לחץ אמיתי ולחץ מדומה.

לחץ אמיתי נוצר עקב סיטואציה אמיתית שבאמת מתרחשת במציאות, למשל תזרים מזומנים בעייתי, עובד שלא הגיע לעבודה, טעות במשלוח וכו' – יש סיבה אמיתית ללחץ.

לחץ מדומה נוצר מתמונה שמתרחשת אצלנו בראש ולא במציאות, למשל אנחנו מדמיינים שיגידו לנו לא בפגישה, מדמיינים שתהייה בעיה בבנק, מדמיינים שמישהו כועס עלינו. בעצם, במציאות לא קרה עדיין כלום ואין סיבה אמיתית ללחץ, אלא רק אצלנו במחשבות ובדמיון.

לחץ מדומה יכול להיות דמיוני לחלוטין, ויכול מנגד להיות מציאותי – עתידי, כלומר עוסק במשהו שבכלל לא מתרחש כרגע, ואין סיבה להילחץ ממנו עכשיו, או לפעול בלחץ.

העניין הוא שהתגובה של הגוף לשני מצבי הלחץ היא זהה לחלוטין, הגוף אינו מבחין בין לחץ אמיתי ולחץ מדומה, ולכן מגיב באותו אופן.

מעבר לכך, הסכנה העסקית היא בתהליך קבלת ההחלטות שלנו, נוכח הסיטואציה המלחיצה. אנחנו בעצם מגיבים ללחץ ולא מתמקדים בפתרון יסודי של הסיבה או הגורם ללחץ. במילים אחרות, מול לחץ אמיתי או מדומה, אנחנו נוטים שלא לקבל את ההחלטה העסקית הטובה ביותר.

אז איך מתמודדים?

קודם כל לומדים לזהות בזמן אמת את כל סיטואציות הלחץ המדומה, שאנחנו כבר רגילים לייצר.

דיקאן מכללת קולומביה הוקס אמר פעם "מחצית מכמות הדאגות בעולם נוצרת, כשאנשים מנסים להגיע להחלטות בטרם השיגו מידע המספיק כדי לבסס עליו את ההחלטה".

אנחנו רגילים להניח הנחות, אנחנו רגילים לייצר "נבואות זעם שמגשימות את עצמן", אנחנו לעיתים "מכורים" לרגשות שליליים, עלבון וכעס, וצריך להפסיק עם זה, כי זה סוג של הרגל.

כדי להיפטר אחת ולתמיד מסיטואציות הלחץ המדומה, צריך להפסיק לייצר אותן.

קודם כל מבררים את העובדות עד הסוף, והופכים את זה להרגל. מפסיקים להניח הנחות, ופשוט בודקים את העובדות בצורה יסודית ומהירה, ורק אז מחליטים האם יש סיבה אמיתית ועכשווית ללחץ או לא.

ומה עושים כשיש לחץ אמיתי, כלומר יש לנו סיבה טובה מאד להילחץ?

הדבר המיידי שעושים הוא להסיט את קו המחשבה הקיים שלנו, כלומר לצאת באופן מיידי מהמצב הנפשי של הלחץ, באמצעות הסטת המחשבה. כדי לוודא שאנחנו חושבים על פתרון ללחץ ממקום נקי, ולא מתוך קו המחשבה של הלחץ, אנחנו יוצרים שינוי מיידי בעזרת שלוש מניפולציות פיזיות.

ואלו הם שלושת הדברים שעושים מייד עם הופעת הלחץ:

קודם כל צובטים את עצמנו צביטה מאד חזקה. באזור החלק הפנימי של היד, טיפה מעל למרפק, ישנה נקודה רגישה מאד, שאם נצבוט את עצמנו שם מיד נרגיש כאב חזק ומטריד. כן כן, אני לא צוחק – הכאב המיידי ישנה את מיקוד המחשבה של המוח.

מיד אחרי זה, קומו ותתחילו ללכת, עדיף בקצב מהיר, לזמן קצר. שינוי המיקום הזה ממשיך להוציא אתכם מהמצב התודעתי הקודם.

ותוך כדי, משנים את קצב הנשימה. לנשום נשימות עמוקות ואיטיות, רצוי שאיפות ארוכות ונשיפות יותר ארוכות מהשאיפות. זה נועד כדי להכניס אותנו למצב של רגיעה.

וכעת, כשהסטנו את קו המחשבה של הלחץ, ועצרנו את "האוטומט ההישרדותי", אנחנו יכולים להסתכל בצורה יותר מפוכחת ורגועה על הסיטואציה המלחיצה והסיבות להיווצרותה, להפריד עובדות מרגשות, ולהתחיל לתכן תוכנית פעולה מהירה לפתרון נקודתי של הסיטואציה והלחץ.

3 פעולות קצרות ומהירות אלו ישנו את מצבכם הנפשי ממצב הישרדותי למצב של שינוי מפוכח, ושם כבר אפשר לפתור את הדברים בצורה יעילה יותר. אז תזכרו, בלי לחץ!

רוצה לשתף את המאמר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל ממני עדכונים?

אני שולח לרשימה שלי עדכונים, מאמרים והצעות שיווקיות. אם חשוב לך שלא לפספס, אפשר להצטרף לרשימת התפוצה בקלות באמצעות הטופס הבא: