האם עלי לפתוח עסק?

אם עדיין לא הייתם בעליו של עסק, או לא הייתם עצמאיים, אתם שואלים את עצמכם ודאי את השאלה: "האם חיים של עצמאי נכונים עבורי?", נשתדל לענות על שאלה חשובה זאת ע"י מספר שאלות שנשאל את עצמינו.

אם עדיין לא הייתם בעליו של עסק, או לא הייתם עצמאיים, אתם שואלים את עצמכם ודאי לפחות את אחת השאלות הבאה:

"האם כדאי לי להיות עצמאי?"

"האם חיים של עצמאי נכונים עבורי?"

"איך אדע אם אוכל להצליח בעסק?"

כדי לענות על שאלות חשובות אלו, עלינו לשאול את עצמנו בראש ובראשונה שאלה אחת מאד משמעותית:

למה?

מהי הסיבה שבגללה אני רוצה לפתוח עסק, האם באמת יש לי תשוקה לתחום?

לשאלה החשובה הזאת, יש שתי תשובות נפוצות לא טובות:

נראה לי שכדאי.

שמעתי מחבר או בן משפחה שיש לו עסק דומה שהוא עושה שם הרבה כסף, גם אני רוצה.

אמרו לי שכדאי או שצריך.

ההורים, המשפחה או החברים דוחפים אותי לכיוון הזה.

העסקים המצליחים בעולם נולדו מתוך תשוקה פנימית לתחום, לנושא או לפתרון בעיה או מצוקה מסוימת. כי רק התשוקה הפנימית היא זאת שתעזור לנו לעבור את הזמנים הקשים שוודאי יגיעו.

כשאני מחובר לעסק מבפנים תמיד אצליח יותר. אותה תשוקה פנימית היא "המנוע" של העסק ושל ההצלחה.

בוודאי שמקימים עסק כדי להרוויח כסף, זו הרי המהות של כל עסק, אבל כדאי להיזהר מאוד מכל מי שמספר לי כמה כדאי או מעניין התחום הזה, כי לעשות עסק שאני לא מחובר אליו הופך הכל לקשה הרבה יותר.

להרוויח כסף זו תוצאה, זו לא הסיבה להקמת העסק.

אחת הדוגמאות שאני זוכר מעברי הם חדרי הבריחה. לפני מספר שנים חדרי בריחה היו טרנד צומח, וכמובן שהראשונים שנכנסו לתחום עשו כסף.

ואז הגיעו כל אלו ששמעו על ההצלחה של הראשונים ונכנסו לתחום. במקרה הטוב הם לא הרוויחו, וחלק נכבד ופשוט התרסקו. השוק כבר היה רווי.

בעולם העסקי קוראים לזה "תסמונת דוכן הפלאפל" – מישהו פותח דוכן פלאפל ונראה שהולך לו, שבוע אחרי נמצא באותו רחוב 5 דוכני פלאפל חדשים, שהוקמו ע"י אנשי ה"נראה לי שכדאי" הזריזים.

לכן חלק מהסיבות הלא נכונות להקים עסק הם אלו: אפשר להרוויח שם כסף, או שמנסים להעתיק מישהו אחר עוד לפני שרכשתי ידע בתחום.

גם כניסה לעסק משפחתי יכולה להיות הסיבה הלא נכונה.

בעסק משפחתי, ברור שהילדים ממשיכים את ההורים, דבר שהיה מקובל מאוד בעבר. אף אחד לא שאל את הילדים מה הם רוצים לעשות. היה ברור שהם גדלים לתוך העסק המשפחתי.

העולם השתנה, בני אדם השתנו, העולם העסקי השתנה.

היום אני ממליץ שכל אחד יבחר את מה שהוא רוצה לעשות בחייו, כי זה שלהורים שלי יש עסק מצליח, זה עדיין לא אומר ששם אני רוצה לבלות את כל חיי.

איש עסקים אמר פעם "אני לא מודאג מהתחרות, במילא רוב המתחרים שלי יתייאשו מהקשיים במהלך הדרך", וכאן נשאלת השאלה, האם אתה מוכנים לשלם את המחיר כדי שהעסק יצליח?

הדרך העסקית היא ארוכה ורצופה גם בהצלחות וגם בכישלונות, והשאלה האם אתם מוכנים להתמודד גם עם הכישלונות שיהיו שם בוודאות של 100%.

עסק בריא צומח לאט ובשלבים, והשלבים האלו מלאים במשברים, קטנים וגדולים. מנקודת מבט אחרת אפשר להגיד שעסק צומח "מכישלון לכישלון".

גם אם אנחנו מומחים בתחום העיסוק, עדיין לא נדע לקבל 100% החלטות עסקיות נכונות. סטטיסטית, אולי 50% מההחלטות שנקבל יהיו מוצלחות, והיתר כנראה שלא, לפחות הן לא יראו כאלה באותו הרגע.

אבל מה שחשוב שהצלחת עסקים זה לא ההחלטות הנכונות, אלא החשוב מכל היא הצמיחה קדימה. התנועה הזאת, מקושי לקושי, ממשבר למשבר, מכישלון לכישלון הבא, היא זו שעושה את ההבדל. ומה שנותן את "הדלק" והאנרגיה הטובים ביותר לתנועה הזו, זו התשוקה הפנימית, אותה תשובה לשאלת ה"למה?".

לסיכום, תוודאו שאתם מחוברים לעסק שלכם בכל ליבכם, תהיו בטוחים שאתם מקימים את העסק

מהסיבות הנכונות, אל תקימו עסק מהסיבות הלא נכונות, ורק כשתהיו בטוחים לגבי ה"למה?" תעברו לשלב הבא, שהוא שלב תכנון העסק.

רוצה לשתף את המאמר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל ממני עדכונים?

אני שולח לרשימה שלי עדכונים, מאמרים והצעות שיווקיות. אם חשוב לך שלא לפספס, אפשר להצטרף לרשימת התפוצה בקלות באמצעות הטופס הבא: