איך מונעים פשיטת רגל

אחד הפחדים של כל חברה וכל עסק, היא פשיטת רגל. אלפי עסקים נסגרים כשמאוריהם חלומות משפחות ותקוות, אז איך נמנעים מהגיע למצב הלא נעים הזה?

מניסיוני יש ארבע וחצי סיבות לפשיטת רגל:

  • עיניים גדולות. עסקים מצליחים שמפתחים תיאבון ומחליטים לפתוח עסק נוסף, דוגמה מהחיים, בעל סופרמרקט מצליח שאומר לעצמו, אני מתעסק עם מזון בא נפתח מסעדה. ואז מסתבר שלמרות שסופר ומסעדה שניהם מוכרים מזון, אין בינם שום קשר, פתאום כסף יוצא החוצה ואתם מסתבכים, עיניים גדולות ותיאבון גדול מביאים לפשיטת רגל.

  • חוסר ידע מקצועי. כל עסק הוא עולם מקצועי מלא וגם אם מהצד זה נראה פשוט, המציאות שונה, אדם יכול להיות שכיר בתחום או איש עסקים מצליח ולהיות בטוח ש "מה הבעיה" אנחנו כבר מצליחים בעסק אחר, ואז נכנסים לתחום חדש אותו לא מכירים והכל מסתבך. אם נשתמש בדוגמה של בעל הסופרשפתח מסעדה, רק נושא הפחת במסעדות הוא עולם מקצועי שלם שגרם למסעדות רבות להסגר בגלל חוסר ידע.

  • תכנון אופטימי מדי. תוכנית עסקית יפה מדי, בדומה לשיפוץ בית, תמיד המציאות תהיה פחות מוצלחת ותעלה יותר. לא בנינו על מתחרים או עובדים חולים או הצפה של השוק או הרבה דברים לא צפויים שיכולים לקלקל את התוכניות ולהביא אותנו למצב שאין לנו מספיק מקורות מימון לתיקון טעויות.

  • חוסר אחרויות תזרימית. ניהול לא נכון של תזרים מזומנים הוא אסון, מי שלא עוקב אחר כל תזוזה בהוצאות, מי שלא יודע שגדילה במכירות היא גם גדילה בהוצאות, ומי שלא מכיר מושגים כמו הון חוזר, מסתכן בפשיטת רגל. פעמים רבות, עסק מקבל את ההכנסות בשוטף פלוס, אבל צריך לשלם משכורות דלק והוצאות שוטפות, וכך נוצר פער בין ההכנסות להוצאות, וללא סכום כסף בצד שיגשר על ההוצאות וההכנסות נמצא עצמינו בפשיטת רגל.

  • סיבה 4.5 היא שילוב בין בעל עסק עם עיניים גדולות יחד עם יועץ עסקי שאינו בקיא בשטח. ראיתי לא מעט עסקים נסגרים בגלל יועץ תוכניות יפות על האקסלים שהשאירו חורבן אצל בעל העסק, היועץ שלא חישב נכון פרמטרים שונים או לא ציפה לכל הטעויות או לא הבין שהתפוקה יורדת, השילוב הזה בין יועץ לא מנוסה בשטח ובעל עסק מתלהב היא קטלנית. כולי תקווה שלא תפגשו תהליך פשיטת רגל לעולם, ליויתי עסקים רבים בתהליך פשיטת רגל והדבר שהם אמרו לי תמיד שזה היה שיעור יוצא מהכלל שלימד אותם היטב להמנע מטעויות אלו להבא.

רוצה לשתף את המאמר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל ממני עדכונים?

אני שולח לרשימה שלי עדכונים, מאמרים והצעות שיווקיות. אם חשוב לך שלא לפספס, אפשר להצטרף לרשימת התפוצה בקלות באמצעות הטופס הבא: